آموزه های پوستی

رژیم غذایی و راز جوانی پوست!

رژیم غذایی برای پوست

اولین عضو بدن ما که خودنمایی می‌کند، پوست است. به همین دلیل زیبایی و شادابی پوست ما اهمیت دوچندان پیدا می‌کند. تقریبا از میانسالی پوست ما شروع به تغییر حالت می‌دهد؛ و آنجاست که به فکر مراقبت از پوست میوفتیم. اما بهترین زمان برای مراقبت از پوست چه موقعی است؟ برای اینکه دچار پیری زودرس نشویم. و در میانسالی پوستی شاداب و جوان داشته باشیم، باید از سنین پایین‌تر شروع به مراقبت از پوست کنیم. در کنار روتین پوستی مناسب، داشتن رژیم غذایی برای پوست زیبا و شفاف اهمیت بالایی دارد. ما در این مقاله از ماسک تو بهترین رژیم غذایی برای پوست را معرفی میکنیم. استفاده از انواع ویتامین برای پوست، فواید بسیاری دارد. در این محتوا به معرفی بهترین ویتامین‌ها برای پوست می‌پردازیم؛ و برای هر ویتامین بهترین منبع غذایی را معرفی میکنیم.

تاثیر ویتامین‌ها برای پوست چگونه است؟

شاید شما هم جزو آن‌دسته از افراد هستید که رژیم غذایی را برای پوست بی‌تاثیر میدانید! اما واقعیت چیست؟ آیا رژیم غذایی در سلامت و جوانی پوست تاثیر دارد؟ طبق تحقیقات دانشمندان، برخی موادمغذی که در رژیم غذایی سالم وجود دارد، اثرات مثبت بر جوانی پوست دارند. مثلا ویتامین‌ها، سرشار از خاصیت آنتی‌اکسیدانی هستند. 

دانشمندان مطالعات زیادی روی انواع ویتامین‌ها در مواد غذایی و تاثیر آن روی پوست انجام داده‌اند. در ادامه با ثاثیرات یک رژیم غذایی سالم برای جلوگیری از پیری زودرس آشنا می‌شویم.

رژیم غذایی در سلامت پوست

چرا پوست دچار پیری می‌شود؟

زمانی که خطوط روی صورت را مشاهده می‌کنید، پیری پوست درحال خودنمایی است. اما دلایل پیرشدن پوست چیست؟ 2 عامل کلی برای تغییر حالت پوست وجود دارد. در ادامه راجع‌به این عوامل صحبت میکنیم. و متوجه می‌شویم چرا رژیم غذایی به جوانی  پوست کمک می‌کند.

سن: 

اولین عامل پیری پوست، بالارفتن سن است. همانطور که سایر اعضای بدن به پیری دچار می‌شوند، روی پوست هم به همان میزان تاثیر دارد.

عوامل بیرونی:

برخی از عوامل دست خود ما است. یعنی محیطی که زندگی می‌کنیم، غذایی که میخوریم، میزان خواب  و حتی سیگار کشیدن، در سلامت و پیری پوست ما تاثیرگذار است. مثلا اگر شما در یک شهر آلوده مانند تهران زندگی کنید، احتمالا پوست شما زودتر از شخصی که در شهر خوش آب‌وهوای رشت زندگی می‌کند پیر شود. 

برای به تاخیر انداختن پیری پوست چه کاری انجام دهیم؟

پس تا اینجا متوجه شدیم، چه بخواهیم و چه نخواهیم دچاری پیری خواهیم شد! (شتریه که در خونه همه ما میخوابه😁)  اما چیکار کنیم که دیرتر دچار این پیری شویم؟ به قول معروف، پیشگیری بهتر از درمان است. برای اینکه بدونیم چجوری پیشگیری کنیم، اول باید با عوامل بیرونی پیری پوست آشنا شویم. بعد که آنها را شناختیم، متناسب با پوست خود عمل کنیم.

از جمله عوامل بیرونی برای پیری زودرس می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • سیگار کشیدن
  • رژیم غذایی سالم
  • آلودگی هوا
  • استرس
  • ورزش
  • اشعه‌های مضر نورآفتاب
  • کمبود خواب

حال که با این موارد آشنا شدیم، برای سلامت و جوانی پوست، آنها را رعایت می‌کنیم. در کنار این‌ها می‌توان با استفاده از محصولات مراقبت از پوست، شادابی را برای پوست دوچندان کرد.

البته چون بحث این محتوای ما مربوط به رژیم غذایی برای پوست است، در ادامه به راه‌های پیشگیری از طریق رژیم غذیی سالم می‌پردازیم.

بهترین رژیم غذایی برای پوست چیست؟

در رژیم غذایی خود برای پوست، از چه موادی استفاده کنیم؟ از بهترین آنتی‌اکسیدان‌ها برای سلامت پوست می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • ویتامین‌های A,E,C,D
  • امگا3
  • پروتئین‌ها
  • کاروتنوئیدها

این مواد در غذاهای مختلفی وجود دارد که در ادامه به معرفی آنها خواهیم پرداخت. در ابتدا از ویتامین‌ها شروع می‌کنیم. مهم‌ترین منابع برای هرویتامین را عنوان خواهیم کرد.

ویتامین‌ سی در رژیم غذایی 

ویتامین C یک آنتی‌اکسیدان فوق‌العاده است. برعکس سایر مواد، ویتامین سی به‌طور خودکار در بدن تولید نمی‌شود. پس باید در رژیم غذایی نگاه ویژه‌ای به ویتامین سی داشته باشید.

ویتامین سی را از کجا تامین کنیم؟

انواع میوه و سبزیجات بهترین منبع تامین ویتامین سی به‌حساب می‌آیند. چند مورد از بهترین منابع ویتامین سی را در زیر اشاره میکنیم:

  1. مرکبات، مثل پرتقال
  2. سبزیجات مخصوصا جعفری
  3. فلفل تند
  4. انگور سیاه
  5. گوآوا (فوق‌العاده‌اس)
  6. کیوی
  7. آناناس

ویتامین E در رژیم غذایی

ویتامین ای هم یکی از مهم‌ترین ویتامین‌های مورد نیاز پوست می‌باشد. ویتامینE  یک آنتی‌اکسیدان قوی است. همچنین در پاکسازی رادیکال‌های آزاد اکسیژن نقش بسزایی دارد.

ویتامین E را از کجا تامین کنیم؟

برای تامین ویتامین E  از مواد غذایی، موارد زیر را در رژیم غذایی برای پوست خود قراردهید.

  1. انواع سبزیجات
  2. روغن آفتابگردان
  3. دانه ذرت
  4. سویا

مصرف ویتامین ای در رژیم غذایی برای پوست، کمک شایانی به جلوگیری از پیری زودرس می‌کند.

ویتامین D در رژیم غذایی

برای به‌وجود آمدن خیلی از هورمون‌های بدن، ویتامین دی یک ماده ضروری محسوب می‌شود. سوالی که درمورد این ویتامین پرسید میشود، این است که آیا ویتامین دی به‌طور خودکار هم در بدن تولید می‌شود؟ بله. نورآفتاب، منبع اصلی ویتامین دی است. بدن با دریافت نور خورشید ویتامین D تولید می‌کند.

ویتامین دی در رژیم غذایی برای پوست صورت

کلام پایانی

اهمیت زیبایی و جوانی پوست، بیشتر در سنین بالاتر به چشم می‌آید. برای اینکه تغذیه پوست را انجام دهیم، داشتن رژیم غذایی پوست بسیار اهمیت دارد. رژیمی که تشکیل دهنده مواد مفید و ویتامین‌های ضروری پوست باشد. ما در این محتوا سعی کردیم مواد غذایی برای سلامت پوست را معرفی کنیم و از اهمیت رژیم غذایی برای پوست بگوییم. البته دقت کنید که علاوه بر موادغذایی که خورده می‌شوند، پوست ما نیاز به موادمغذی دیگری هم دارد. معمولا محصولات مراقبت از پوست مثل ماسک های ورقه ای صورت، سرم صورت و یا پچ زیر چشم کار مراقبت از پوست را انجام می‌دهند.در واقع این محصولات موادمغذی را از طریق پوست مستقیم می‌رسانند. مثلا با استفاده از ماسک ورقه ای مواد مغذی بسیاری را تنها در 15 دقیقه به پوست منتقل میکنیم. پس بهتر است مراقبت از پوست را هم در رژیم غذایی مناسب پوست و هم در استفاده از محصولات مراقبت از پوست رعایت کنیم.

پوستتو دوست داشته باش.❤️

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.